Надлишок ілюстрацій у книгах заважає дітям зрозуміти прочитане - дослідження

Американські вчені з’ясували, що завелика кількість візуальних зображень у дитячих книжках відволікає дитину від тексту і заважає їй зрозуміти прочитане. Своє дослідження науковці опублікували в журналі npj Science of Learning, пише Громадське.

Так, вчені написали невелику книжку про рибку Френкі й оформили її картинками. Варіантів книжки було два: у першому картинок було багато, а також був яскравий фон, у другому на ілюстраціях залишили тільки важливі для розуміння розповіді об'єкти.

У дослідженні взяли участь 60 учнів першого і другого класу (виходячи з системи американської освіти, дітям було від 5 до 7 років, і вони тільки вчилися читати).

Дітей розділили на дві групи: кожній видали один варіант книжки. Третій, додатковий варіант книжки, був схожий на перший — з тією відмінністю, що текст розташовувався на виділеному білому тлі: цей варіант використовували в додатковому експерименті.

Науковці перевірили, як наявність ілюстрацій впливає на розуміння тексту: кожну дитину попросили прочитати книжку і відповісти на питання (наприклад, як звали героя).

Виявилося, що діти, які читали книжку з мінімальною кількістю ілюстрацій, насправді розуміли набагато більше з прочитаного навіть з поправкою на початкові навички читання кожної дитини.

Далі дослідники використали айтрекер, щоб перевірити, як часто діти відволікаються від читання. Як з’ясувалося, коли картинок більше, діти значно частіше переводять погляд на них з тексту.

Врешті-решт, щоб переконатися в тому, що причиною відволікання дітей стали саме картинки, вчені провели додатковий експеримент. Іншим дітям показували два варіанти книжки: ту, в якій картинок було мало, і третю, в якій картинок було багато, але текст розташовувався на білому тлі так, щоб його прочитання нічого не заважало.

Таким чином вчені відтворили результати попереднього експерименту: вони показали, що дітей від читання насправді відволікає велика кількість картинок.