Рада у першому читанні ухвалила законопроєкт щодо захисту населення за прострочені борги

Верховна Рада в першому читанні ухвалила законопроєкт №4241 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту боржників при врегулюванні простроченої заборгованості".

За відповідний документ проголосували 355 народних депутатів, йдеться на сайті парламенту.

Метою законопроєкту є врегулювання правовідносин, що виникають під час врегулювання простроченої заборгованості, з метою захисту прав споживачів-боржників та обмеження доступу до ринку потенційно недобросовісних колекторів.

"Для спонукання боржників, що прострочили повернення боргу, до виконання обов'язку перед кредиторами колектори доволі часто вдаються до психологічного тиску на них та членів їх родин, застосовуючи при цьому жорсткі, а інколи і протиправні методи", - вказано в пояснювальній записці.

Також законопроєкт дає визначення таких термінів, як "врегулювання простроченої заборгованості" та "колекторська компанія".

Як зазначається, документ пропонує встановити певні вимоги до кредитодавців, зокрема колекторських компаній, при врегулюванні простроченої заборгованості, а саме:

  • дотримуватися вимог етичної поведінки та правил взаємодії з боржником;
  • інформувати боржника про залучення колекторської компанії до врегулювання простроченої заборгованості;
  • укладати договори лише з юридичними особами, включеними до Реєстру колекторських компаній;
  • повідомляти Національний банк України про укладення з колекторською компанією договору;
  • контролювати дії залучених колекторських компаній та надавати рекомендації щодо усунення порушень.

Також законопроєкт передбачає обов'язок розірвати договір із колекторською компанією в односторонньому порядку у разі її виключення з Реєстру колекторських компаній або в разі порушення нею вимог до етичної поведінки (2 і більше разів за рік).

Крім того, під час першої взаємодії зі боржником колекторська компанія має повідомити своє найменування, ПІБ або індекс представника, правову підставу взаємодії та розмір простроченої заборгованості. А на вимогу боржника — надати підтвердні документи протягом 7 робочих днів. 

Автори пропонують встановити вимоги до взаємодії зі споживачем (його представником) під час врегулювання простроченої заборгованості та наділити Національний банк України повноваженнями зі здійснення нагляду за дотриманням банками, іншими фінансовими установами та особами, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, а також колекторськими компаніями законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, у тому числі вимог до взаємодії зі споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог до етичної поведінки).