Гетманцев представив нові розрахунки місцевих податків
Голова парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики, народний депутат від фракції "Слуга народа" Данило Гетманцев представив концепцію пропозицій структурних змін місцевих податків представникам Асоціації міст України.
Порівняльну таблицю до проєкту Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України (щодо вдосконалення системи місцевого оподаткування)» він опублікував у Facebook.
Гетманцев порівняв діючий порядок адміністрування податку на нерухомість за «квадратними метрами» з подушними кріпаками, податком на вікна чи податком на вогнище, які застосовувалися в середні віки.
За його словами, сьогоднішні податки спрямовані на форму, а не на суть об'єктів оподаткування. Крім того, глава фінансового комітету зазначив, що вартість двох об'єктів в різних районах відрізняється економічно, а податкове навантаження на платників однакове, «що є далеким від поняття справедливості».
Отже, які ж зміни щодо вдосконалення адміністрування місцевих податків пропонує внести Комітет.
Податок на нерухоме майно
Документом пропонується віднести до об'єктів оподаткування об'єкти нерухомості, завершені будівництвом, що використовуються (або можуть використовуватись) за цільовим призначенням, але не введені в експлуатацію та/або не зареєстровані як об'єкти житлової або нежитлової нерухомості в установленому законом порядку.
Не сплачувати податок на нерухомість можна буде за об'єкти житлової нерухомості (їх частки), які належать пенсіонерам, особам з інвалідністю, ветеранам війни та праці, малолітнім/неповнолітнім або недієздатним особам, за умови, що у власності фізичної особи зазначеної категорії громадян перебуває лише один об'єкт нерухомості та оціночна вартість об'єкта нерухомості не перевищує:
- для квартири - 300 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, для населених пунктів с числом жителів більше 1 млн. осіб, та 100 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, - для населених пунктів с числом жителів менше 1 млн. осіб;
- для житлових будинків - 600 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, для населених пунктів с числом жителів більше 1 млн. осіб, та 250 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, - для населених пунктів с числом жителів менше 1 млн. осіб.
Крім випадків, коли такі об'єкти надані їх власниками в оренду, лізинг, позичку або інше право користування або які використовуються їх власниками в підприємницькій діяльності з метою отримання прибутку.
Базою оподаткування буде оціночна вартість об'єкта житлової/нежитлової нерухомості, в тому числі його частки, визначена станом на перше число базового податкового (звітного) періоду (року) суб'єктом/суб'єктами оціночної діяльності .
Не буде й пільгових норм площі (60 кв.м на квартиру та 120 на будинок). Тобто податок буде сплачуватися не у разі перевищення норми площі, а у разі перевищення порогової вартості нерухомості.
Ставки податку встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об'єднаних територіальних громад залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об'єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 0,2 відсотка (для житлової нерухомості) та 0,3 відсотка (для нежитлової нерухомості) бази оподаткування за 1 квадратний метр об'єкта житлової та/або нежитлової нерухомості.
Якщо у власності перебуває більше 5 об'єктів житлової нерухомості, ставка податку для шостого і кожного наступного з об'єктів нерухомості за збільшенням їх оціночної вартості застосовується з коефіцієнтом 3.
Кабінет міністрів та Фонд держмайна мають до 1 січня 2022 року забезпечити проведення масової оцінки майна.
Проєктом також пропонуєтся установити перехідний період (2022-2024 роки) для визначення податкових зобов'язань з податку на нерухоме майно.
Транспортний податок
Об'єктами оподаткування будуть не тільки авто, але й повітряні судна цивільної авіації, судна, яхти та iншi плавучi засоби для дозвiлля або спорту, з року випуску яких минуло не більше 5 років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 200 розмірів мінімальної заробітної плати (зараз 375), встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Туристичний збір
Ставка збору буде єдиною, у розмірі до 1% від бази оподаткування (зараз до 0,5% - для внутрішнього туризму та до 5% - для в'їзного туризму). Базою справляння збору стане вартість проживання для однієї особи за одну добу її тимчасового розміщення. Платники сплачують суму збору при розміщені.
Збір за місця для паркування транспортних засобів (ст. 268-1) пропонується виключити.
Плата за землю
Пропонуєтся встановити, що платником земельного податку є землевласник, а платником плати за користування - землекористувач.
Підставою для нарахування земельного податку та плати за користування, зокрема, є дані державного земельного кадастру, а також дані державних актів, виданих до 1 січня 2013 року, якими посвідчено право власності на земельну ділянку (державні акти на землею).
Для платників єдиного податку четвертої групи ставка податку з одного гектара земельної ділянки, встановлюється у розмірі 2 відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - для земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої проведено, та 3 відсотка від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області - для земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено.